De H. Martinus: historie

De kerk van Katwijk-Klein Linden heeft als patroonheilige de H. Martinus, bisschop van Tours. Op 7 mei 1881 werd de eerste steen gelegd voor de bouw van de kerk door pastoor J. Suijs. De architect van de kerk was de heer C. Weber uit Roermond. Sinds 2013 maakt de voorheen zelfstandige parochie deel uit van de fusieparochie H. Martinus Cuijk.

Lourdesgrot en processiepark

Katwijk is van oudsher bekend als bedevaartsplaats. De bouwpastoor van Katwijk aan de Maas, Joannes Suijs, had een speciale verering voor O.L. Vrouw van Lourdes. Bij de parochiekerk liet hij in 1887 een Lourdesgrot op ware schaal bouwen. Door Boomkwekerij Ebben uit Cuijk werd het bijbehorend processiepark aangeplant. De grot, een van de oudste Lourdesgrotten van ons land, is inmiddels ook uitgeroepen tot Rijksmonument en werd enkele jaren geleden nog volledig gerestaureerd. In de 19e eeuw was een reis naar Lourdes nog maar voor weinigen weggelegd. Daarom werden overal in de katholieke wereld ’filiaalheiligdommen’ opgericht, waarvan dat in Katwijk er een is. De Lourdesgrot werd ontworpen door architect Hendriks uit Oss.

Bedevaartsplaats

Bedevaartgangers uit het hele land stroomden toe, maar de filiaalbedevaart van Lourdes bleek vooral in trek bij parochies uit de omgeving van Katwijk. De bezoekers kwamen per boot of te voet met delegaties van 100 tot 400 personen. De processies worden gehouden in de Mariamaand (mei), op Maria Hemelvaart (15 augustus) en op de eerste zondag van de Rozenkransmaand (oktober). De Lourdesgrot is altijd een bezoekje waard, net als de naastgelegen tuin waar je een kruisweg kunt bezichtigen.

Restauratie

In 2021 kreeg de H. Martinus een grondige opknapbeurt aan de buitenzijde. Nu is het interieur van de kerk aan de beurt. Een interieur dat ware schatten bevat. Zoals de prachtige glas-in-lood ramen en de originele muurschilderingen, nu nog verborgen onder oude verflagen. Beide willen we weer in hun volle glorie herstellen, zodat iedereen er straks van kan genieten. Om de schatten van de H. Martinus weer in volle glorie te herstellen is veel geld nodig, volgens de laatste begrotingen zo’n € 1.2 miljoen. Daarom starten we als Stichting Vrienden van de Martinus Katwijk de campagne ‘Laat het Kroonjuweel  van Katwijk weer schitteren’. Alleen met jouw hulp krijgt de H. Martinus een dik verdiende toekomst!

€ 0,00
€ 10.000,00
€ 20.000,00
€ 30.000,00
€ 40.000,00
€ 50.000,00
€ 60.000,00
€ 70.000,00
€ 80.000,00
€ 90.000,00
€ 100.000,00

De restauratiewerkzaamheden

Allereerst zijn de prachtige glas-in-loodramen in de kerk, inclusief de betonnen omlijsting, dringend toe aan restauratie. Om de ramen te behouden, maar ook om straks weer optimaal te kunnen genieten van de prachtige kleur- en lichteffecten. Ook worden de originele muurschilderingen in hun oude staat hersteld. Die zijn in de loop der tijd verdwenen onder dikke verflagen, zodat die verflagen laag voor laag verwijderd moeten worden. Verder wordt de schitterende tegelvloer opnieuw gelegd, omdat op veel plekken de tegels inmiddels los zitten. Om te besparen op energie en kosten en tegelijk een stap te maken op het vlak van duurzaamheid, wordt bovendien het verwarmingssysteem in de kerk aangepast. Al met al zijn de restauratiewerkzaamheden een verantwoorde investering. Maar voor die restauratie is veel geld nodig. Alleen al het steigerwerk kost ruim een ton.

Glas-in-loodramen

Het is hard nodig dat de glas-in-loodramen worden aangepakt, inclusief de betonnen omlijsting. Behalve dat de prachtige kleur- en lichteffecten straks beter tot hun recht komen, worden de ramen in dubbel glas uitgevoerd. Daarmee besparen we op kosten en energie en slaan we direct een slag op het vlak van duurzaamheid.

De vloer

De prachtige vloer in de kerk moet opnieuw worden gelegd. Zo liggen er nu op veel plaatsen tegels los.

Muurschilderingen

De originele muurschilderingen zitten nu nog verborgen onder oude verflagen en zijn daardoor vrijwel onzichtbaar geworden. Na de renovatie hopen we de muurschilderingen weer te kunnen zien zoals ze oorspronkelijk waren bedoeld.